ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Μύθοι και αλήθειες καλοκαιρινής διατροφής
Το παγωμένο νερό με ξεδιψά καλύτερα. Το νερό πρέπει να είναι δροσερό, αλλά όχι παγωμένο. Το παγωμένο νερό δεν απορροφάται γρήγορα από το πεπτικό, άρα δεν ενυδατώνει καλύτερα.
• Η ζέστη μειώνει την όρεξη. Η αλήθεια είναι ότι η κατανάλωση τροφής αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος. Για το λόγο αυτό, ο οργανισμός για να προσαρμοστεί στις εξωτερικές του συνθήκες μπορεί να μειώσει την όρεξή μας. Το σίγουρο είναι ότι δεν χρειάζεται να μένουμε νηστικοί όλη την ημέρα σε περιόδους έντονης ζέστης και να υπερκαταναλώνουμε το βράδυ που αρχίζει και δροσίζει.
• Το φαγητό το καλοκαίρι πρέπει να είναι πολύ αλατισμένο. Μέσω του ιδρώτα αποβάλλεται νάτριο. Το καλοκαίρι η εφίδρωση είναι αυξημένη. Η αποβολή νατρίου οδηγεί σε μείωση της πίεσης. Άρα, καλό είναι το καλοκαίρι για όσους έχουν υπόταση, να αλατίζουν λίγο περισσότερο το φαγητό τους σε σχέση με το χειμώνα και να πίνουν πολλά υγρά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπερβάλλουν στο αλάτι.
• Η μπύρα με ξεδιψά καλύτερα από οτιδήποτε άλλο. Η μπύρα στη χώρα μας τους καλοκαιρινούς μήνες πίνεται παγωμένη και λειτουργεί ως τρόπος για να ξεδιψούμε. Η πολλή μπύρα, λόγω του αλκοόλ που περιέχει, δεν μας ξεδιψά, αλλά μας αφυδατώνει, μέσω της συνεχούς διούρησης.
• Δεν κάνει να κολυμπήσω στη θάλασσα εάν έχω φάει πιο πριν. Η διαδικασία της πέψης απαιτεί να μεταφερθεί μεγάλη ποσότητα αίματος στο πεπτικό σύστημα και άρα να λείψει από τα άλλα όργανα του σώματος. Γι’ αυτό όταν καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα φαγητού νιώθουμε υπνηλία (δεν αιματώνεται καλά ο εγκέφαλος). Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι εάν φάμε ένα ελαφρύ γεύμα ή ένα σάντουιτς δεν μπορούμε να δροσιστούμε στην θάλασσα. Απλά δεν πρέπει να κολυμπήσουμε, εφόσον η ελλιπής αιμάτωση των μυών μας μπορεί να προκαλέσει κράμπες και μούδιασμα ή σε περίπτωση που υπερκαταναλώσουμε φαγητό, δεν μπορούμε να πάρουμε τις κατάλληλες αναπνοές, ούτε η καρδιά μας μπορεί να αντλήσει αρκετό αίμα, ώστε να ικανοποιήσει τις ανάγκες και της πέψης και της κολύμβησης.
• Το καρπούζι έχει ζάχαρη. Το καρπούζι περιέχει φρουκτόζη όπως και όλα τα υπόλοιπα φρούτα. Έχει επίσης μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό, αλλά και στο αμινοξύ κιτρουλίνη (στο άσπρο του καρπουζιού κοντά στη φλούδα) που είναι διουρητική. Μία φέτα έχει γύρω στις 100-120 θερμίδες. Άρα, δεν αποτελεί ιδιαίτερα παχυντικό φρούτο.
• Το παγωτό αν λιώσει δεν μπορεί να μπει πάλι στην κατάψυξη. Πολύ σωστά. Αν το παγωτό λιώσει και επανακαταψυχθεί αυξάνονται οι πιθανότητες να αναπτυχθούν παθογόνοι μικροοργανισμοί και για εμάς αυξάνονται οι πιθανότητες να νοσήσουμε από τροφικές δηλητηριάσεις.
• Είναι προτιμότερα τα δροσιστικά κοκτέιλ απ’ότι τα απλά ποτά. Τα κοκτέιλ έχουν συνήθως μεγαλύτερη ποσότητα αλκοόλ από ένα απλό ποτό. Επιπλέον, περιέχουν και χυμούς ή αναψυκτικά ή ζάχαρη που αυξάνουν τη θερμιδική τους απόδοση. Άρα εάν προτιμούμε το κοκτέιλ για να μειώσουμε το θερμιδικό φορτίο του ποτού μας, αυτό είναι λάθος. Αν από την άλλη το θεωρούμε πιο δροσιστικό, αυτό εξαρτάται από την ποσότητα του αλκοόλ που έχει, εφόσον η μεγάλη ποσότητα αλκοόλ προκαλεί αφυδάτωση
• Η χωριάτικη σαλάτα είναι η πιο ελαφριά επιλογή για μεσημεριανό γεύμα. Η χωριάτικη σαλάτα αποτελεί μια πολύ υγιεινή επιλογή. Είναι πλούσια σε νερό λόγω των λαχανικών της, σε αντιοξειδωτικά όπως η βιταμίνη C και το λυκοπένιο, λόγω της ντομάτας και της πιπεριάς, σε αντιμικροβιακές ουσίες όπως η αλυσίνη του κρεμμυδιού και η αντιοξειδωτική θυμόλη της ρίγανης, σε φυλλικό οξύ και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, λόγω του αγγουριού, σε βιταμίνη Ε, αντιοξειδωτικά και ευεργετικά μονοακόρεστα λιπαρά λόγω του ελαιολάδου, σε ασβέστιο λόγω της φέτας και αν συνδυαστεί με ψωμί ή παξιμάδι δίνει και τους απαραίτητους υδατάνθρακες. Από την άλλη, αποτελεί ένα πλήρες γεύμα στο οποίο οι θερμίδες μπορεί να ανέβουν κατακόρυφα αν υπάρχει πολύ λάδι, πολλή φέτα και πολύ ψωμί ή παξιμάδι.
• Το φαγητό με το που θα μαγειρευτεί πρέπει να μπαίνει στο ψυγείο για να μη χαλάσει. Είναι αλήθεια ότι τώρα το καλοκαίρι τα τρόφιμα αλλοιώνονται πολύ πιο εύκολα και για το λόγο αυτό καλό είναι να διατηρούνται σε συνθήκες ψύξης. Από την άλλη, ας μη γινόμαστε και υπερβολικοί. Το μαγειρεμένο φαγητό πρέπει να έρθει πρώτα σε μια θερμοκρασία δωματίου και στη συνέχεια να μεταφερθεί σε συνθήκες ψύξης του ψυγείου. Αλλιώς, η θερμότητα του μαγειρεμένου φαγητού θα αυξήσει τη θερμοκρασία του ψυγείου και υπάρχει κίνδυνος να χαλάσουν άλλα ευαλλοίωτα τρόφιμα όπως το γάλα.
• Το καλοκαίρι με αδυνατίζει. Εξαρτάται από τις καλοκαιρινές μας συνήθειες. Αν το καλοκαίρι συνηθίζουμε να τρώμε πολλά φρούτα, αν πίνουμε πολλά υγρά, να κολυμπάμε και να παίζουμε ρακέτες ή beach volley στη παραλία, τότε ναι, αδυνατίζει. Αντιθέτως, αν πίνουμε πολλά καλοκαιρινά κοκτέιλ, αν ξενυχτούμε συχνά, αν μας αρέσουν οι ταβέρνες και τα τσιπουράδικα δίπλα στη θάλασσα, τότε δεν αδυνατίζει. Καλό είναι να υπάρχει αυξημένη φυσική δραστηριότητα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, έτσι ώστε να μπορούμε να απολαμβάνουμε τα κοκτέιλ και τις εξόδους μας για φαγητό.
Παναγιώτης Ζήσης
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc



ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ |  ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
© 2010 WISH Magazine. All rights reserved
email: info@wishmag.gr